Ο Ανδρέας Κοντέλλης μιλά στον «Ε.Κ.» για την έκθεσή του «Mythology» στη Νέα Υόρκη

Εργο του Ανδρέα Κοντέλλη το οποίο θα εκτεθεί στο Γενικό Προξενείο της Ελλάδας στη Νέα Υόρκη. Ευγενική παραχώρηση του κ. Κοντέλλη στον «Ε.Κ.».

Συνέντευξη στην ελληνική εφημερίδα της Νέας Υόρκης “Εθνικός Κήρυξ” για την έκθεση “Mythology”.

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ. «Αισθάνομαι έτοιμος να εκτεθώ στο απαιτητικό κοινό και πιστεύω πως το βήμα μου αυτό θα έχει απήχηση και προοπτική για το μέλλον», δήλωσε ο ζωγράφος Ανδρέας Κοντέλλης στον «Ε.Κ.» με την ευκαιρία της έκθεσής του, με τον χαρακτηριστικό τίτλο «Mythology» (Μυθολογία), η οποία θα φιλοξενηθεί στο Ελληνικό Προξενείο στη Νέα Υόρκη (69 E 79th St New York, NY 10075), στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για την προβολή του Σύγχρονου Ελληνικού Πολιτισμού στις ΗΠΑ.

«Γιατί ‘Μυθολογία’; Πόσο τελικά, εκτιμάτε εσείς, ότι έχουμε επηρεαστεί σήμερα ως άνθρωποι από μύθους της αρχαιότητας, αλλά και δικούς μας, προσωπικούς; Συνεχίζουμε να δημιουργούμε μύθους στη ζωή μας;», ρωτήσαμε τον κ. Κοντέλλη.

«Η ‘Μυθολογία’», απάντησε, «είναι μια συντακτική γλώσσα που αναφέρεται στις ενορμήσεις, στους αρχέγονους πόθους και συγκινήσεις. Κατά βάση είμαστε ίδιοι. Τα συναισθήματά μας, η έλξη, το δέος, ο ενθουσιασμός αποκτούν υπόσταση στον καθένα μας, καθώς εμπειριονόμαστε άθελά μας ρόλους που έχουν οριστεί στο παρελθόν. Η μυθολογία ζει μαζί μας όχι κατ’ ανάγκη μόνο η Ελληνική, ωστόσο εκεί βρίσκεται η επένδυσή μας».

«Τους μύθους», πρόσθεσε, «τους δημιουργούμε, αλλά και μας υποβάλλονται. Οι προσωπικοί μύθοι συνδέονται με το όραμα και τον ενθουσιασμό. Είναι απαραίτητοι για να αποκτήσει η ζωή μας δημιουργικό και εμψυχωτικό ιδεώδες. Εννοείται πως η επένδυση στον άλλο τρέφεται από την αμοιβαιότητα και αυτό ισχύει και στην τέχνη».

Τα εγκαίνια της έκθεσης, υπενθυμίζεται, θα γίνουν στις 9 Μαΐου, στις 6 μ.μ. και θα διαρκέσει έως τις 23 Μαΐου (Δευτέρα με Παρασκευή, από τις 9 το πρωί έως τις 2:30 το μεσημέρι).

«Εθνικός Κήρυκας»: Κύριε Κοντέλλη, είναι η πρώτη σας έκθεση στη ΝΥ; Τι σημαίνει για εσάς;

Ανδρέας Κοντέλλης: Ο ρόλος που η Νέα Υόρκη και η Σχολή της ΝΥ έχει διαδραματίσει για κάθε ζωγράφο της γενιάς μου είναι τεράστιος. Η πόλη εδώ και 70 χρόνια, κρατά τον κυρίαρχο ρόλο στο εικαστικό γίγνεσθαι οπότε η έξαψη και η συγκίνησή του να εκθέτω για πρώτη φορά στο παγκόσμιο αυτό κέντρο είναι δεδομένη.

Η ευγενική πρόσκληση του Γενικού Προξενείου Ελλάδος στη ΝΥ μου δίνει τη δυνατότητα να παρουσιάσω μια πρόσφατη ενότητα έργων μου, κάτω από τον τίτλο «Μythology» τα οποία πραγματεύονται την εκστατική σχέση της ανθρώπινης παρουσίας μέσα στο ελληνικό τοπίο. Τα βήματα συνδέονται πάντα με τη συγκρότηση και την προετοιμασία. Αισθάνομαι έτοιμος να εκτεθώ στο απαιτητικό κοινό και πιστεύω πως το βήμα μου αυτό θα έχει απήχηση και προοπτική για το μέλλον.

«Ε.Κ.»: Εχετε φίλους Ελληνοαμερικανούς; Μιλήσατε μαζί τους πριν λάβετε την απόφαση για την έκθεση αυτή και ποιες οι προσδοκίες σας;

Α. Κοντέλλης: Ναι, φυσικά έχω φίλους Ελληνοαμερικανούς, αλλά και Αμερικανούς και η παρουσία τους και οι συζητήσεις μας ήταν βαρύνουσες. Ωστόσο, μια έκθεση ούτε προετοιμάζεται ούτε παρουσιάζεται εκ του ασφαλούς. Για τον ζωγράφο η έκθεση και η επικοινωνία με το κοινό του είναι το πρώτο επίπεδο επιτυχίας. Η επιτυχία στο σύνολό της είναι σύνθετο φαινόμενο αλλά υπάρχει η προσδοκία ότι όλα θα εξελιχθούν εξαιρετικά. Οι δρόμοι επικοινωνίας και συνεργασίας είναι μέσα στους στόχους μου.

«Ε.Κ.»: Πότε συνειδητοποιήσατε πως το επάγγελμα του ζωγράφου είναι για εσάς;

Α. Κοντέλλης: Οι πίνακες ζωγραφικής είχαν έντονη επίδραση πάνω μου από τα πρώτα χρόνια. Η τάση μου να ζωγραφίζω συνεχώς ήταν επίσης μια πρώτη ένδειξη και οι γονείς μου ήταν οι πρώτοι που το παρατήρησαν και με ενθάρρυναν. Ωστόσο αργότερα, ήταν η καθηγήτριά μου στο Γυμνάσιο Ρένα Ανούση – Ηλία και ο πρώτος δάσκαλός μου στη ζωγραφική Βρασίδας Βλαχόπουλος που δημιούργησαν τη βεβαιότητα πως αυτός θα είναι ο δρόμος μου.

Οι γονείς μου υπήρξαν συνοδοιπόροι στην πορεία. Χωρίς την αφοσίωση και συμπαράστασή τους δεν θα μπορούσα να έχω τη συνεχή προσήλωση στο έργο μου. Παράλληλα, οι άνθρωποι που είναι καταλύτες εμφανίζονται συχνά απροσδόκητα και για αυτό η παρουσία τους είναι τόσο ισχυρή.

Οφείλω πολλά στον καθηγητή μου στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών, Παναγιώτη Τέτση, όσο και στους αντίστοιχους στο Middlesex University του Λονδίνου, John Tompson (Τζον Τόμσον) και Jim Mooney (Τζιμ Μούνεϊ).

«Ε.Κ.»: Ποια η σχέση σας με το νησί της Λήμνου, αλλά και με την Αθήνα, όπου βρίσκεται το εργαστήριό σας;

Α. Κοντέλλης: Η Λήμνος είναι η πατρίδα μου. Η αναφορά μου και ο τόπος επιβεβαίωσης. Πέραν της γοητευτικής συνθήκης των φίλων και των αναμνήσεων, η σχέση μου με το μοναδικό τοπίο της οδήγησε σε μια προσωπική μυθοπλασία.

Οι ζωγραφικές μου αφηγήσεις διαδραματίζονται στα αχανή, μυστικιστικά τοπία του νησιού. Τελευταία το μοναδικό ιστορικό τοπίο της Αθήνας και της Αττικής εισέβαλλε στη δουλειά μου.

Στην Αθήνα ζω και εργάζομαι. Αθήνα και Λήμνος αποτελούν ένα δίπολο έμπνευσης και πραγμάτωσης. Η Αθήνα εξελίσσεται σε σημαντικό ευρωπαϊκό κέντρο και είναι τροφοδοτικό να εργάζομαι εδώ, αλλά πάντα η Λήμνος θα είναι ο θεραπευτικός, λυτρωτικός προορισμός, η πατρίδα.

«Ε.Κ.»: Ποια η κύρια πηγή έμπνευσής σας; Εχετε κάπου, όπου «καταφεύγετε» για θέματα όταν -και άμα βέβαια- νιώθετε πως οι ιδέες σας δεν επαρκούν για την ολοκλήρωση ενός έργου;

Α. Κοντέλλης: Η δουλειά μου είναι βιωματική. Απεικονίζω πρόσωπα που γνωρίζω και έχω συνδεθεί με κάποιο τρόπο μαζί τους και από τοπία οικεία. Πολλοί κύκλοι δουλειάς τροφοδοτήθηκαν από τον ενθουσιασμό της παρουσίας προσώπων ή την ενέργεια της φύσης.

Πέραν όμως της θεματικής τους τα έργα μου χαρακτηρίζονται από ένα λεξιλόγιο φωτός και χρώματος προσωπικού που η διατύπωσή του συχνά υπερβαίνει νοηματικά την αφήγηση. Το φιλοσοφικό και ίσως θρησκευτικό υπόβαθρο αναδύεται αρωγός όταν το έργο κινδυνεύει αλλά η αναφορά στην πηγή της έμπνευσης ή της εμψύχωσης κρύβει τον κίνδυνο του ευτελισμού. Οπως πολλοί μεγάλοι ζωγράφοι έχουν συχνά αναφέρει: «Ποιος ξέρει πώς προκύπτει η έμπνευση;».

«Ε.Κ.»: Υπάρχει κάποιο θέμα, το οποίο θα θέλατε, αλλά δεν έχετε «τολμήσει» να ζωγραφίσετε;

Α. Κοντέλλης: Πάντα υπάρχουν περιοχές ανεξερεύνητες. Υπάρχουν οπωσδήποτε θέματα που δεν θα αγγίξω γιατί δεν συνδέονται με την αναζήτησή μου και άλλα που ίσως δεν ήρθε ακόμη η ώρα τους. Σίγουρα το να αναφέρεσαι θεωρητικά σε υποθετική ζωγραφική ενέχει κινδύνους.

Ιδανικά θέλω να επανέρχομαι σπειροειδώς στα θέματά μου, αλλά έχω πάντα υπ’ όψιν μου τα έργα και τις ενότητες που εκκρεμούν. Ελπίζω η διερεύνηση να οδηγήσει σε ενδιαφέρουσες σειρές που θα μοιραστώ μαζί σας.

Σας ευχαριστώ.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *